Zajęcia plastyczne

Prace uczniów z klas 4 -6

opiekun Mirosława Romańczyc

P4060006 (1) P4060013 P4060010 P4060007 P4060004

20161202_083522_resized 20161202_083433_resized 20161117_121333_resized

 

 

pc050002-1 20161202_131510_resized-1 20161202_083419_resized-1 20161202_083339_resized-1

Rękodzieło

Na zajęciach, w piątki, chętni uczniowie wykonują własną biżuterię. Na początek  była to bransoletka z koralików szklanych w formie małych kwiatuszków. Obecnie są to kolczyki, serduszka, robótki na drutach.  Uczymy się wzajemnie.I tak, Paulinka zrobiła pokrowiec na telefon z kolorowych gumek, a teraz uczy zainteresowanych. Nasza praca jest  czasochłonna i mozolna ale jak satysfakcja!!! Jednak nie każdy ma tyle cierpliwości aby dokończyć swoje dzieło. Te zajęcia właśnie uczą tej cierpliwości i wytrwałości,  a to wcale nie jest łatwe.

Tym bardziej wielki plus dla tych, którzy próbują! 

Dlatego bardzo, bardzo mnie cieszy, że jest grupa kreatywnych uczniów, którzy chcą mimo wszystko tworzyć coś własnego, innego, wyjątkowego.

Milka

20160422_143124_resized20160415_151829_resized20160415_142656_resized20160415_142618_resized20160401_143925_resized

20160422_130535_resized20160415_142600_resized (1)20160415_142630_resized20160420_12333420160420_12333920160415_134207_resized (1)20160401_143939_resized20160401_134652_resized (2)20160401_134642_resized20160401_134630_resized20160401_134619_resized20160401_130024_resized20160401_134424_resized20160401_134430_resized20160401_134522_resized20160422_133600_resized (1)

20160401_134611_resized_1 (1)20160401_144005_resized (1)20160415_150442_resized_1 (1)20160422_143028_resized

 

Technika dowolna – Godło

20161108_135054_resized20161108_135112_resized 20161108_135042_resized 20161108_135026_resized 20161108_135017_resized 20161108_135010_resized 20161108_134959_resized 20161108_134952_resized 20161108_134946_resized 20161108_134941_resized1 20161108_134929_resized-1 20161108_134914_resized

Wiosna w sadzie

Zadaniem uczniów klasy I c oraz I a było namalowanie za pomocą pędzla i butelki wiosennego drzewa, które właśnie teraz, zaczyna kwitnąć w sadzie. Praca była tym trudniejsza, iż należało namalować jedno drzewko na dużym formacie przez wszystkich uczniów z danej klasy. Tworząc swoje dzieło, dzieci nie tylko  musiały mieć na uwadze to, aby nie pobrudzić sąsiada farbą ale i to, aby rysunek był zgodny z tematem. W grupie wcale to nie jest takie proste. Jednak i tu pierwszaczki cudownie nas zaskoczyły. Praca była zorganizowana, uwagi do kolegów celne, a drzewka wyszły prześliczne. Sami oceńcie   😛

Miłka
20160420_091357_resized20160420_09134020160420_091346 (1)20160420_09135120160420_09140320160420_09444420160422_110421_resized

20160420_103127_resized20160420_103145_resized20160420_103155_resized

Szkoła Podstawowa w Dziwnowie otrzymała  CERTYFIKAT SPOŁECZNIE ZAANGAŻOWANEJ PLACÓWKI w roku szkolnym 2012/2013 za udział w drugiej edycji ogólnopolskiej kampanii   WSZYSTKIE KOLORY ŚWIATA zorganizowanej przez UNICEF.

Ewa Milczarek

Koło plastyczne „Galeria pod schodami” pracuje na programie autorskim

„ Stworzę sobie kolorowy świat”. Celem programu jest:

– świadome postrzeganie otoczenia i kultury wszystkimi zmysłami, odkrywanie dróg prowadzących do rozwinięcia własnej ekspresji  i twórczości,  doświadczanie procesu tworzenia i przedstawiania artystycznego, nabywanie umiejętności prowadzenia rozmowy na temat dzieł sztuki i kierunków w malarstwie,  nabywania podstawowej wiedzy dotyczącej możliwości mieszania farb, nabywanie umiejętności obchodzenia się z różnymi materiałami i posługiwania się różnorodnymi technikami jako możliwościami wyrazu artystycznego, nabywanie wiedzy dotyczącej wybranych elementów związanych z teatrem, wymyślanie, tworzenie, wykonanie własnych scenografii do przedstawień.

Na zajęciach koła uczniowie poznają tajniki rysunku, malarstwa, grafiki, form przestrzennych, sztuki użytkowej, twórczych eksperymentów. Chętnie podróżują po zagadnieniach z historii sztuki. Prace swoje prezentują na wystawach szkolnych, uczestniczą w konkursach plastycznych, pomagają przy scenografiach do przedstawień i uroczystości szkolnych.

CIEKAWE ZAJĘCIA

I   „We mgle”

Materiały: węgiel drzewny, brystol, sprej do utrwalenia, wiersz „Człowiek we mgle”.

  1. Realizacja:

Wysłuchanie wiersza pt. „Człowiek we mgle”.  Dzieci, rozmawiając wymieniają się swoimi doświadczeniami odnośnie mgły .

Prezentacja węgla drzewnego oraz sposobów rysowania nim. Przy okazji można podjąć temat różnorodnego przedstawienia sylwetki człowieka, kształtu drzew i krzewów.  Z punktu widzenia kompozycji  obrazu, tak przedstawione pojedyncze elementy są poprzez rozmazywanie, łączone w jedną całość.

2. Zakończenie i omówienie:

Dzieci mogą wymieniać swoje doświadczenie związane z nowym środkiem plastycznym  i opowiadać własne historyjki, które zostały przedstawione przez małych twórców. Można porównać  ze sobą prace dzieci pod katem „ gęstości mgły”, kompozycji, przedstawionych sytuacji  i różnorodnego ukazania drzew.

3.Kontynuacja:

Można na następnych zajęciach  oglądać obrazy o podobnej tematyce, np. Moneta, Turnera, Friedricha, porównać je ze swoimi, zinterpretować  je.

II   „ Malowanie szklanymi kulkami”

Materiały: wieczko pudełka, okrągła foremka, kulki szklane, farby , papier.

  1. Realizacja:

Przy tej technice świetnie można dzieciom przybliżyć malarstwo abstrakcyjne Jacksona Pollocka obraz „ Mgła lawendowa”.

Ta technika jest prosta , dzieci są w stanie szybko ja opanować i samodzielnie wykonywać rysunki.

Odpowiednio do wieczek pudełek należy przyciąć papier i włożyć go do środka. Wybraną farbą należy wykonać na kartce papieru kolorowe plamy. Następnie umieścić tam szklaną kulkę / lub kilka kulek/. Wieczko należy wziąć do ręki i poruszać nim, przechylać na boki. W ten sposób kulki zaczynają się toczyć poprzez kolorowe plamy. Kulki zostawiają kolorowe ślady na papierze.

2. Zakończenie, omówienie:

Gdy obrazek będzie już gotowy, należy go wyjąć i odłożyć  do wyschnięcia. Podczas wspólnego oglądania  takich obrazków można spróbować odszukać w gąszczu linii kształtów różnych przedmiotów.

III   „ Identyczne kolory – różne odcienie”

Materiały: kolorowe gazety, papiery, tkaniny, blok, nożyczki, klej.

  1. Realizacja:

Kolor zielony nie zawsze jest taki sam, a jednak pod pojęciem „ zielony”, spotkać można różnorodne odcienie tej barwy.

Zajęcia najlepiej jest rozpocząć od pokazania dzieciom przykładowego  , wykonanego przez siebie kolażu. Trzeba także uzgodnić jaki kolor wybieramy. Następnie dzieci przeglądają zgromadzone materiały i wybierają kartki , papiery, tkaniny tylko w wybranym kolorze. Z tego zbioru dzieci powinny wyciąć małe kwadraty / może dziecko wybrać koło lub trójkąt lub prostokąt – będą ciekawsze prace/ w swoim  kolorze.

Po wycięciu wszystkich czworokątów, dzieci przyklejają je, tworząc jednobarwny kolaż. Obowiązuje zasada: najpierw położyć , potem przykleić.

2. Zakończenie, omówienie:

Po zakończeniu tego zadania, kolaże powinny leżeć przed każdym dzieckiem.

Podczas wspólnego oglądania  prac można  odkryć kilka rzeczy:

– kolory zmieniają swoje oddziaływanie, jeśli pozbawi się je kontekstu,

– odcień danej barwy łączy w sobie wiele różnych kolorów,

– trudno niekiedy odgadnąć , co przedstawiał początkowo dany fragment.

3. Możliwości kontynuacji:

Przy tej pracy można  dzieci zapoznać  z obrazami Henri Matisse, Pabla Picasso.

IV     Projekt UNICEF „ Wszystkie Kolory Świata” 2012/2013

  1. Realizacja:

Wprowadzenie do projektu – prezentacja multimedialna.

Podróż przez kontynenty. Zadaniem dzieci było dowiedzieć się jak najwięcej o jego kulturze, mieszkańcach, codziennym życiu. Z jakimi problemami borykają się tam ludzie, jak ubierają się ludzie wybranego kraju, typowe imiona, co jedzą, czym się interesują?

Dobór odpowiednich materiałów do uszycia laleczki.

Szycie laleczek według szablonów.

Konkurs na  najładniejszą laleczkę.

2. Zakończenie, omówienie:

Zakończeniem projektu był Dzień Wszystkich Kolorów Świata. W naszej szkole wpłynęło 80 laleczek, które zostały zlicytowane na specjalnej aukcji charytatywnej. W aukcji wzięły udział dzieci, rodzice, wielu zaproszonych gości. Zebraliśmy 3800 zł, kwotę tę przekazaliśmy na specjalne konto na rzecz dzieci w Czadzie. Akcja wyzwoliła  wśród dzieci wiele pozytywnych emocji i pokazała że jesteśmy wrażliwi na krzywdę innych. Ujawniła też wiele talentów artystycznych.

OPRACOWAŁA: Ewa Milczarek – opiekun koła plastycznego